Een kleine moeite en het is goed voor je horecagelegenheid

Met grote regelmaat hoor ik dat een horecagelegenheid niet al te veel bezoekers trekt en dus een mindere omzet heeft. Vaak kom ik na een bezoek tot de conclusie dat er met weinig financiële middelen en enige inventiviteit een hoop gedaan kan worden om de gasten op een goede manier te verwelkomen en te laten verblijven.

Zo bezocht ik onlangs een lokale feestzaal met een daarbij horende eetgelegenheid. Nadat ik mijn auto geparkeerd had bij de buren op de stoep, werd ik welkom geheten door een bedompt pand wat totaal geen uitstraling had. Liever gezegd, dat was het duidelijk kwijt geraakt de afgelopen jaren. De markiezen aan de gevel konden wel een sopje gebruiken en zouden dan onmiddellijk de gevel opfrissen. De ingang van de grote feestzaal was om de hoek. Ook hier was het een bedompte gevel met geen uitstraling. Had de uitbater de bezem ter hand genomen, dan had de rode loper er uitnodigende uitgezien. Nog beter: had hij of zij de hogedrukreiniger gepakt en de gevel voor en aan de zijkant gereinigd, dan was dat al een vooruitgang geweest.
Bij het binnen gaan van de feestzaal was de rode loper vervuild en er onder lag een verborgen kuil. De entreedeur werd open gehouden met een tafeltje en had een klein haakje kunnen gebruiken waardoor de rolstoeler ook makkelijk naar binnen had gekund. De deurmat binnen lag er versleten bij en wel zo dat je lang uit naar binnen zou vallen.
De garderobe was er ook ergens en de juffrouw van de muntenverkoop was drukker met haar mobieltje dan met de binnenkomende gasten. De aan elkaar plakkende munten leverde me nog een voordeeltje op van een extra consumptiemunt.

Binnen was het bedompt en een weinig fris ruikende grote feestzaal. De bediening hield het blad netjes met twee handen vast, waardoor er uiteindelijk toch nog wat sneuvelde. Aan de bar bestellen kostte moeite, tot ik uiteindelijk maar hallo ben gaan roepen. Op een natte bar waar matjes of viltjes dienstbaar hadden kunnen zijn, werd mijn drankje geserveerd.

De toiletten waren schoon, al kon je dat moeilijk zien want ze waren nog uit de jaren dat de feestzaal nog een florissante ruimte was. Beschadigde deuren en inrichting hadden een kwastje kunnen gebruiken.

Plots ging de deur naar de keuken open en dat was geen prettige aanblik. Ik kan me voorstellen dat er voor het opknappen een flink kostenplaatje aan zit, maar zorg dan dat de gasten het niet zien. Want dit geeft ze een onhygiënisch gevoel.

De exploitant zou een spiegel voor gehouden moeten worden om zo op een korte termijn en met weinig kosten een klantvriendelijke omgeving te creëren. Dat betekent een betere omzet.

Jos de Geest, jcg@angelajosdegeest.nl

Dit bericht is geplaatst in Horeca. Bookmark de permalink.